niedziela, 21 października 2012

Umowa o pozycjonowanie - jak wypowiedzieć, rozwiązać, zerwać umowę o pozycjonowanie?

Do napisania tego postu skłoniła mnie lektura wpisu na innym blogu. Blogu o pozycjonowaniu prowadzonym przez Pana Z. Pan Z. to miły a na dodatek zdaje się, że i kompetentny w swoim fachu człowiek. Adresu bloga podawać nie będę, w branży SEO wszyscy wiedzą kim Pan Z. jest. Tym, którzy nadal mają wątpliwości wyjaśnię, że litera Z nie pochodzi wcale od imienia tego Pana. No to chyba teraz wszystko jest jasne, prawda?

Otóż często zdarza się, że firmy pozycjonerskie najczęściej te mniejsze przejmują klientów od firm tych większych. I chwała im zresztą za to, sam jestem przeciwnikiem wpadania w tryby wielkiej machiny. Zresztą zdrowy rozsadek podpowiada, aby w zakresie usług współpracować tylko z tymi ludźmi, którzy są w stanie zapamiętać twoje imię. Tyczy się to zarówno pozycjonerów jak i prawników, stąd temat leży mi na sercu szczególnie. Rutyna zabija, to wie każdy.   

Jakoś tak się dziwnie stało, że Poznań stał się mekką najbardziej krytykowanych na forum PIO (Panowie z PIO liczę na link do bloga, wszak naturalne linkowanie się liczy:) ) firm zajmujących się pozycjonowaniem. Ja czytałem o Sunrise System i Procreate. Pewnie jakby poszukać dobrze to o Artefakt (Wrocław) też się coś niemiłego znajdzie. W niuanse, podstawy i zasadność tej krytyki wnikać nie będę, bo nie taki cel tego wpisu, zresztą negatywną opinię napisać może każdy, i to z byle jakiego powodu. Taki mamy intenet, jacy jego użytkownicy. Zdrowy rozsądek zatem każdorazowo wymagany. Potencjalnych klientów tych firm odsyłam zatem na forum PIO, proszę sobie poczytać o co chodziło i popytać samych zainteresowanych jak sie sprawy potoczyły. A gdyby ktoś chciał, by mu taką umowę zaopiniować (sprawdzić) to zapraszam do mnie. Cena? Odpowiem z odrobiną humoru, równowartość opłaty za około 1-2 dni "opony" w top1.

Przechodząc do rzeczy. Językiem ludzkim. Będzie w punktach, bym wątku nie stracił.
  1. Co do zasady umowa o pozycjonowanie to umowa o świadczenie usług, do której stosuje się przepisu o zleceniu. To zaś z kolei powoduje określone konsekwencje prawne, wynikające z tego, że umowy tego typu oparte są na zaufaniu jakie żywią do siebie dający zlecenie i przyjmujący zlecenie. Innymi słowy (mój ulubiony zwrot) "ja idę do pozycjonera a on robi tak, żeby było dobrze". Z punktu widzenia klienta słowo "dobrze" rozpatrywać należy oczywiście w aspekcie finansowym, czyli serwis www ma zostać wypozycjonowany na frazę, która pozwoli osiągnąć przychód pozwalający na opłacenie kosztów samej usługi i ewentualny mały zysk na końcu dla właściciela pozycjonowanego serwisu. Jeżeli taka sytuacja ma miejsce to możemy powiedzieć, że pozycjonowanie odniosło swój cel. Wszyscy są zadowoleni. Zdaje sobie sprawę, że przedstawiłem sprawę z punktu widzenia wyłącznie zleceniodawcy, nie mniej pośpiesznie wyjaśniam, że ten wpis dotyczy właśnie jego uprawnień.
  2. Problemy zazwyczaj zaczynają się wtedy, gdy trzeba zapłacić wysoką fakturę za usługę, a mimo zapewnień, że miało być super, efektów finansowych wcale nie ma. Okazuje się bowiem, że nasz serwis jest w TOP na wszystkie frazy, które polecała nam firma pozycjonerska tylko jakoś nikt na naszą stronę nie wchodzi. Co gorsza brak telefonów, maili i ogólnego zainteresowania. No i co wtedy? Wtedy to my tracimy np. zaufanie do firmy pozycjonerskiej, bo przecież miało być tak fajnie. Tak nas zapewniał ten miły pan sprzedawca, a foldery były takie ładne, mnóstwo strzałek, wykresów, pochwały od innych klientów, słowem cuda na kiju. Możemy też się zdenerwować. Innymi słowy (pisałem, że ulubiony zwrot) musimy mieć jakiś ważny w naszej ocenie powód (podkreślam - w naszej ocenie - obiektywizm w tym momencie nikogo nie interesuje). W doktrynie prawa uważa się, że utrata zaufania jest takim ważnym powodem.  
  3. Jeżeli pkt 1 i 2 mamy już za sobą to zaczynamy się interesować co na myśli miał autor dzieła, które zwie się kodeks cywilny. Ów autor w art. 746 w § 1. doszedł bowiem do wniosku, że: "Dający zlecenie może je wypowiedzieć w każdym czasie. Powinien jednak zwrócić przyjmującemu zlecenie wydatki, które ten poczynił w celu należytego wykonania zlecenia; w razie odpłatnego zlecenia obowiązany jest uiścić przyjmującemu zlecenie część wynagrodzenia odpowiadającą jego dotychczasowym czynnościom, a jeżeli wypowiedzenie nastąpiło bez ważnego powodu, powinien także naprawić szkodę. 
  4. Co do zasady wypowiedzenie odpłatnego zlecenia z "ważnych powodów" nie rodzi odpowiedzialności za zaistniałą wskutek wygaśnięcia zlecenia szkodę. Co prawda, w ogóle nie potrafię sobie za bardzo wyobrazić jaką to szkodę (nie jest szkodą w tym rozumieniu utrata przychodów z pozycjonowania w przyszłości) mogłaby ponieść firma pozycjonująca (a nawet gdyby, to zwracam stanowczo uwagę, że ponieść a dowieść, że się poniosło to dwie różne rzeczy, a jest to dopiero punkt wyjścia w dalszej batalii), ale z ostrożności trzeba pamiętać, by ważne powody wskazać. Tym bardziej, że zazwyczaj nie jest to kłopotliwe, wystarczy na przykład wskazać, że firma stosowała praktyki powszechnie uznawane za niezgodne (tak, wiem, wszystkie są niezgodne) z wytycznymi google (np. pozycjonowanie za pomocą SWL-i). 
  5. Jeśli dobrze sformułujemy ważny powód, to mamy problem z pokryciem wydatków z głowy. Zwracamy bowiem tylko te wydatki, które były poniesione w celu należytego wykonania zlecenia, a wielce dyskusyjne jest dla mnie, że ktoś będzie w stanie udowodnić, że punkty SWL zakupił właśnie po to by pozycjonować naszą witrynę. Trochę inaczej sprawa będzie się przedstawiać, jeżeli firma zbudowała zaplecze albo wykonała katalogowanie (to jest już umowa o dzieło). Jednak i na to jest sposób, choć zakładam, że w takiej sytuacji, trzeba będzie użyć trochę innych argumentów i dokładniej przejrzeć umowę, idę jednak o zakład, że da się znaleźć odpowiednią lukę prawną. Jednak z drugiej wydaje mi się, że jeżeli już ktoś katalogował, to robił to jako usługę dodatkową i raczej jest poważną firmą, która nie samymi SWL-ami stoi.
  6. No to piszemy wypowiedzenie, winno ono być mniej więcej takiej treści:     
     
  7. WYPOWIEDZENIE

    umowy o pozycjonowanie nr.......... zawartej w dniu .....................


    Niniejszym wypowiadam umowę o pozycjonowanie, zawartą w dniu ....................z ważnych powodu, a w szczególności z uwagi na stosowanie przez zleceniobiorcę technik pozycjonowania niezgodnych z wytycznymi google, braku przesłanek ekonomicznych kontynuowania zlecenia, braku należytego kontaktu ze strony zleceniobiorcy, ................., itp. (wszystko co na serce leży). 
    ...........................................................................................................................................
    Umowa rozwiązuje się z dniem ................... 
                                               ......................................................................                 (czytelny podpis osoby, która wypowiada umowę)

      
  8. Uwagi związane ze stosowaniem tego trybu wypowiedzenia są następujące:
    1. Oświadczenie o wypowiedzeniu, jak zresztą każde jednostronne oświadczenie (czyli składane przez jedną osobę, bez woli i zgody drugiej) wywołuje skutek z chwilą dojścia jego treści do adresata (w uproszczeniu: wystarczy, że adresat odbierze list polecony), co oznacza, że wypowiedzenie należy wysłać, do odpowiedniej osoby, z którą zawarto umowę o pozycjonowanie. Najlepiej wysłać takie oświadczenie nie tylko na adres ujawniony w CEDIG, ale także na inne znane adresy do korespondencji. Umowa rozwiąże się wtedy albo z datą, która w jego treści zostanie oznaczona, albo w przypadku jej braku z chwilą dojścia oświadczenia o wypowiedzeniu umowy do adresata (czyli w tym momencie, kiedy te oswiadczenie odbierze, patrz zdanie wyżej)
    2. Oświadczenie należy wysłać listem poleconym za potwierdzeniem odbioru - co prawda, przepisy nie przewidują formy pisemnej jako warunku skuteczności, ale papier to zawsze papier. Owszem, jeżeli komuś bardzo zależy na czasie, bo na przykład rozpoczyna się nowy okres rozliczeniowy albo przejmuje go nowa firma pozycjonerska, bądź też każdy dzień frazy to solidne pieniądze, to można wysyłać takie oświadczenie za pomocą wszelkich środków komunikowania się, w tym wiadomością sms czy mail.
    3. W kontekście tego co na temat chwili skuteczności wypowiedzenia napisano powyżej, należy mieć na uwadze fakt, że za usługi do dnia doręczenia wypowiedzenia włącznie zapłacić należy.
    4. Przy tej formie wypowiedzenia nie mają żadnego znaczenia zasady dotyczące wypowiadania umowy. które są w niej zawarte. Nie są zatem co do zasady ważne żadne okresy wypowiedzenia, szczególne procedury, postanowienia z nich wynikające, kary umowne, itp. To zazwyczaj zwykłe "straszaki".
    5. Kwestią dla mnie wielce dyskusyjną jest skuteczność prawna anulowania przez zleceniobiorcę wszelkich rabatów, które obowiązywały od dnia zawarcia umowy do dnia wypowiedzenia (wszelkie umowy o pozycjonowanie za darmo, "za darmo" albo z "rabatem"  dobre sobie!), wynika to bowiem z tej prostej przyczyny, że umowa na skutek wypowiedzenia przestaje obowiązywać, a skoro tak się dzieje, to nie ma podstaw prawnych do modyfikowania stosunku prawnego wstecz. Nie jestem w stanie tutaj tego w pełen sposób przedstawić, więc tylko sygnalizuję te zagadnienie (jest bardzo ciekawe orzeczenie SN, które bardzo ładnie wyjaśnia zasadę modyfikacji takich stosunków, a z jego treści wynika, że nie ma takiej możliwości - nie mylić zlecenia z innymi umowami!)
    6. Wszystko co tutaj zostało napisanej, przedstawiono w dosyć dużym uproszczeniu, stąd każdorazowo zalecam konsultacje z prawnikiem przed dokonaniem jakiejkolwiek czynności. 
  9. W ramach słowa na koniec, to napiszę tylko tyle, że życzę sobie i innym aby w usługach, klienci kierowali się zdrowym rozsądkiem i rozeznaniem a nie wyłącznie mechanizmem cenowym. Usługi to nie telewizor, który w jednym sklepie kosztuje tyle, a w drugim jest tańszy, bo ktoś "zrobił" wyprzedaż, usługi konkurują jakością, a nie ceną. Niestety dopóki dopóty Wy szanowni klienci tego nie zrozumiecie, wszystkie branże usługowe, takie jak choćby pozycjonowanie czy usługi prawnicze będą regularnie zaśmiecane albo ofertami młodzieży "co się do automatów dorwała" albo kancelariami prawnym zatrudniającymi studentów i to niekoniecznie prawa. Zanim zatem podpiszecie jakąś umowę, to rozważcie nie tylko jej treść ale także to z kim ją podpisujecie.

59 komentarzy:

  1. Bardzo interesujące opracowanie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jak to sie ma do umow zawartych na czas okreslony ?

    OdpowiedzUsuń
  3. To nie ma znaczenia, czy umowa o pozycjonowanie jest na czas określony, wypowiedzieć można zawsze, to nie najem. Jak ma się wątpliwości to należny się udać do radcy prawnego albo adwokata z taką umową. Ale co do zasady wypowiedzieć można zawsze.

    OdpowiedzUsuń
  4. Witam serdecznie
    Prowadzę sprzedaż internetową układów wydechowych na chwilę obecną tylko poprzez allegro.W kwietniu 2013r zleciliśmy firmie wykonanie sklepu internetowego jednak z uwagi na branże i ilość towaru trwa już to prawie rok.Domenę wykupiliśmy parę miesięcy wcześniej i do czasu kiedy sklep nie zacznie funkcjonować uruchomiliśmy przekierowanie na nasze aukcje allegro.W maju skontaktował się z nami przedstawiciel firmy z Wrocławia nFinity z propozycją pozycjonowania strony przy czym poinformowałam go iż sklep będzie funkcjonował najwcześniej pod koniec roku a na chwilę obecną jest przekierowanie do sklepu allegro,stwierdził że to w niczym nie przeszkadza umowę możemy podpisać a jak sklep ruszy to zaczną wykonywać zlecenie i dopiero będą naliczane opłaty,skoro tak wyraziłam na to zgodę.Umowa została zawarta na okres 6 miesięcy z miesięcznym wypowiedzeniem.Niewypowiedzenie umowy przedłuża ją automatycznie na czas nieokreślony z 3 miesięcznym wypowiedzeniem.W grudniu skontaktowano się z nami ponownie poinformowałam że firma wykonująca sklep przeciąga sprawę i wcześniej niż z marcu to na pewno nie ruszy.W dniu dzisiejszym otrzymałam kolejny telefon,Pan poinformował mnie że czekają do połowy marca a później nastąpi wypowiedzenie umowy i naliczenie kary.Bardzo proszę o poradę co w takiej sprawie mogę zrobić
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  5. Klienci edukuję się znacznie wolniej niż branża. Sama mam regularnie styczność z osobami, które podpisały niekiedy niesamowici niekorzystną umowę :(

    OdpowiedzUsuń
  6. Jako uzupełnienie zapraszam do przeczytania tematu:
    http://pozycjoneria.com/blog/jak-wybrac-dobra-firme-pozycjonujaca

    OdpowiedzUsuń
  7. Artykuł bardzo dobry, sprawy z pozycjonerami potrafią się ciągnąć i ciągnąć

    OdpowiedzUsuń
  8. Każdą umowę na świadczenie usług można wypowiedzieć jeżeli zleceniobiorca nie wywiązuje się z poprawnego wykonania tejże usługi. Polecam artykuł: http://pozycjoneria.com/blog/jak-wybrac-dobra-firme-pozycjonujaca

    OdpowiedzUsuń
  9. Na pewno się przyda, przymierzam się do takiej usługi ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. dlatego żeby nie wypowiadać to trzeba współpracować z właściwymi firmami :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Czy moglbym prosic o podanie tresci lub linku do orzeczenia SN o ktorym mowa w punkcie 8 podpunkt 5? Z gory dziekuje

    OdpowiedzUsuń
  12. bardzo dobry artykuł, temat staje się coraz bardziej popularny więc wiedza na pewno się przyda :)

    OdpowiedzUsuń
  13. szkoda że autor już nie pisze, artykuł bardzo dobry bo o praktycznej stronie

    OdpowiedzUsuń
  14. również przyznaję że wpis bardzo merytoryczny i w praktyce ma zastosowanie jak najbardziej

    OdpowiedzUsuń
  15. bardzo fajny wpis, szkoda ze trafilem na bloga tak pozno..

    OdpowiedzUsuń
  16. ciekawe czy zaszły jakieś zmiany po tym czasie

    OdpowiedzUsuń
  17. Według mojej wiedzy nic się nie zmieniło, możesz się śmiało posiłkować.

    OdpowiedzUsuń
  18. Trochę się jednak zmieniło, są teraz bardziej rygorystyczne warunki.

    kurs dolara

    OdpowiedzUsuń
  19. Dodam, że nie jest to proste. Przede wszystkim pozycjonowanie nigdy nie daje nam 100% gwarancji sukcesu. A to jest bardzo mocny argument.

    OdpowiedzUsuń
  20. Cześć! Bardzo fajny wpis,naprawde szkoda że trafilam tak póżno, bardzo dobry artykuł, temat staje się coraz bardziej popularny i dotyczy wszystkich ludzi. Dziękuję bardzo! Czekamy coś jeszcze nowego.

    OdpowiedzUsuń
  21. wszędzie oszuści na każdy kroku
    to samo się ma z firmą MAGNES MEDIA z Wrocławia
    nabijają ludzi w bambuko jak szprotki do konserw

    OdpowiedzUsuń
  22. Sondziłem się z firmą procreate w okolicach roku 2012. Jako jednemu z niewielu udało mi się wygrać sprawe o kilkanaście tysięcy złotych ZA PRAKTYCZNIE ZEROWĄ PRACE Z ICH STRONY. widze ze ta firma ma w poznaniu nowe odnogi. Rozpraw z tą firmą na tablizy sondowej było kilka dziennie. radze szukać pomocy przy stronach w innych miastach.. to jest na prawdę mekka naciągaczy. NIGDY NIE PODPISUJCIE UMÓW KTÓRE MAJĄ SAME SIĘ PRZEDŁUŻAĆ NA OKRES KILKU MIESIĘCY - TO JUŻ SMIERDZI WAŁEM!

    OdpowiedzUsuń
  23. Polecam Kancelarię www.kacprzak.pl - serwis, któremu warto zaufać.

    OdpowiedzUsuń
  24. Muszę przyznać, że blog jest naprawdę interesujący.

    OdpowiedzUsuń
  25. Wszystko jak widać da się załatwić. Najważniejsza jest odpowiednia dieta wiedza na ten temat i podejście do sprawy.

    OdpowiedzUsuń
  26. Fajnie opisane jak wypowiedzieć taką umowę, na pewno mi się to przyda.

    OdpowiedzUsuń
  27. Bardzo ciekawa sprawa. Można dowiedzieć się ciekawych rzeczy.

    OdpowiedzUsuń
  28. Bardzo przydanty wpis, mało kto wie jak składać wypowiedzenia.

    OdpowiedzUsuń
  29. Bardzo fajny blog, z którego można dowiedzieć się sporo fajnych rzeczy.

    OdpowiedzUsuń
  30. Wydaje mi się, że warto tutaj wpsomniec także o stronie firmy, która decyduje się świadczyc takie usługi. Jesli ktoś z was mial taka sytuację, to na pewno wie, że najlepiej jest w takim przypadku skorzystać z usług doświadczonej kancelarii https://www.tgc.eu tak aby mieć pewność, że wszsytko jest załatwione odpowiednio

    OdpowiedzUsuń
  31. Jestem pod wrażeniem. Bardzo ciekawie napisany artykuł.

    OdpowiedzUsuń
  32. Świetny wpis. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  33. Akurat ja staram się samodzielnie prowadzić i pozycjonować moją stronę. Nawet jak czytałam w https://www.zgred.pl/blog/jakie-parametry-sa-istotne-w-seo/ to bardzo ważne są różne parametry w SEO o których wypada wiedzieć.

    OdpowiedzUsuń
  34. Bardzo fajne informacje. Każdy artykuł posiada ciekawe informacje, o których nie miałem pojęcia. Czekam na kolejny wpis.

    OdpowiedzUsuń
  35. Nie tylko pozycjonowanie jest ważne w przypadku promocji firmy w sieci. Warto również pomyśleć o social mediach. Ja polecam zainteresować się opcją Facebook Ads: http://fabrykakobiecosci.com.pl/jak-facebook-ads-moze-pomoc-ci-w-promocji-firmy/ .

    OdpowiedzUsuń
  36. Jeśli chcesz zlecić pozycjonowanie to polecam tą agencję marketingową http://kreacjasukcesu.pl. Zna się na pozycjonowaniu jak mało kto. Poza tym zajmuje się również content marketingiem, reklamą w social mediach itd. Jej oferta jest naprawdę bardzo rozbudowana.

    OdpowiedzUsuń
  37. Dobrze jest znać swoje prawa. Niestety mało kto bez odpowiedniego wykształcenia prawniczego sprawdza takie unormowania, nie wiadomo nawet gdzie szukać informacji. Dlatego najlepiej zgłosić się do kancelarii gdzie posiadają wiedzę na ten temat, jak https://radcaprawny-trojmiasto.pl/ . W tym miejscu znajdziemy radcę prawnego z dużym doświadczeniem.

    OdpowiedzUsuń
  38. Ja jeszcze nigdy nie miałem okazji podpisywać takiej umowy, gdyż de facto pozycjonowaniem chcę zająć się osobiście. Nawet już czytałem na stronie https://www.reklama.pl/aktualnosci/szczegoly/szkolenie-z-seo---czy-warto-z-niego-skorzystac,11508 jak to jest do końća ze szkoleniami SEO i czy warto na nich bywać.

    OdpowiedzUsuń
  39. Akurat ja również nie miałam jeszcze nigdy okazji zawierać umowy o pozycjonowanie i muszę przyznać, że na ten moment najbardziej interesuję się jak to działa. Fajnie również na stronie https://fabrykamarketingu.pl/czytelnia/ile-kosztuje-pozycjonowanie-seo/ napisano ile kosztuje pozycjonowanie, gdyż jest to także bardzo ważna kwestia.

    OdpowiedzUsuń
  40. Wpis wart uwagi, pomocne informacje

    OdpowiedzUsuń
  41. Wszystkim, którzy szukają informacji na temat pozycjonowanie, polecam sprawdzić https://www.grupa-icea.pl/zlece-pozycjonowanie-o-czym-nalezy-pamietac/.

    OdpowiedzUsuń
  42. Podoba mi się Twój styl pisania

    OdpowiedzUsuń
  43. Przydałby się jakaś aktualizacja tej umowy

    OdpowiedzUsuń
  44. Ciekawy wpis. Warto było tutaj zajrzeć

    OdpowiedzUsuń
  45. Myślę że jest to bardzo przydatny wpis. Wiele osób nie do końca wie jak sobie z takimi sprawami poradzić. Jednak jeśli pojawiają się jakieś problemy prawne np. w zakresie prawa pracy warto udać się do prawnika. Lepiej się skonsultować niż popełnić błąd.

    OdpowiedzUsuń
  46. Jeżeli pewnych kwestii nie jesteśmy pewni to najlepiej skontaktować się z prawnikiem. Konstruowanie umów to nie są przelewki i żadne błędy nie mogą się w nich znaleźć. Jest to bardzo ważne.

    OdpowiedzUsuń
  47. Bardzo przydatne informacje, dzięki

    OdpowiedzUsuń